Når man følger de forskellige meldinger fra pengeinstitutterne, får man nemt den opfattelse, at de ikke har nogen særlig god hukommelse, eller også tror de måske, at resten af samfundet ikke evner at huske tilbage, men i denne digitale verden er det nemt at finde tidligere udtalelser.
Et par eksempler:
Igennem hele krisen har banker, sparekasser og realkreditinstitutter meget markant sat deres renter, gebyrer og bidragssatser op for langt de fleste danskere. I starten af krisen var det under henvisning til, hvor dyrt det var blevet, når de skulle ud i markedet og hente kapital. Et argument der i sig selv ikke tåler en nærmere afprøvning. Efterfølgende har argumentet drejet sig imod de store krav, der bliver stillet til sektoren fra politisk hold, herunder Finanstilsynet.
Nu ser det ud til, at deres behov for kapital igen er faldende, idet stort set alle pengeinstitutter nu genoptager udbetaling af udbytte og evt. tilbagekøb af egne aktier. Begge dele forringer deres såkaldte polstring.
Det må jo betyde, at de argumenter, der tidligere har været fremført om, at de havde behov for at opbygge deres kapital, ikke mere er aktuelle, men i stedet for at sætte priserne ned overfor kunderne, så fastholder man priserne og udbetaler pengene til aktionærerne.
Hvorfor? Fordi der reelt ingen konkurrence er i sektoren. De er enige om de høje priser, som de kræver hos kunderne.
For år tilbage fremstod Anders Dam fra Jyske Bank forarget over de høje bidragssatser i Realkredit Danmark og oplyste, at nu havde han fået nok, hvorefter han indfriede sit lån i Realkredit Danmark til fordel for et banklån i Jyske Bank.
I mellemtiden har Jyske Bank fået deres eget realkreditinstitut efter købet af BRF, hvorefter Anders Dam, som adm. direktør i Jyske Bank har alle muligheder for at påvirke situationen med de høje bidragssatser hos realkreditinstitutterne, men nej nu er det ikke interessant for Anders Dam mere.
Når han bliver spurgt, henviser han bare til, at han ikke vil blande sig i driften af BRF! Det er da noget af en udtalelse, at en ejer ikke vil blande sig.
Hvad mon Jyske Bank siger til deres kunder, hvis de fortæller, at de ikke vil blande sig i deres virksomheder?
Det er en understregning af, at uanset hvorledes en udtalelse ser ud, så gå ud fra, at det alene er et spørgsmål om markedsføring. Udtalelsen har sjældent et reelt indhold.
Med venlig hilsen
Flemming Thorslund
Partner